כללי

ביום 16/8/12 נכנס לתוקף חוק שירותי תעופה הקובע הוראות לגבי פיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה .להלן סיכום של ההוראות העיקריות בחוק.

החוק חל על כרטיס שרכש הנוסע ,עד ליעד הסופי ,לרבות במקרה שיש חניית ביניים .החוק חל גם על טיסות פנים ארציות ,למעט לגבי פיצוי כספי.

החוק לא חל על טיסות המשך שרכש הנוסע בנפרד ,בהסתמך על טיסה מוקדמת יותר. לגבי נזקים שנגרמו לנוסע לגבי טיסות המשך שאינן כלולות בכרטיס המקורי שרכש הנוסע ,או לגבי נזקים בשיעור גדול יותר משווי ההטבות והפיצויים שהחוק מעניק לנוסע ,יוכל הנוסע לתבוע בנפרד לפי הדין הרגיל.

הזכאות לקבל את ההטבות שנקבעו בחוק מותנית בכך שהנוסע הגיע לטיסה (צ'ק אין )במועד . "במועד "פירושו :במועד שנקבע על ידי החברה ,אך לא יותר משלוש שעות לפני הטיסה ,ואם לפחות שעה וחצי לפני מועד הטיסה .במקרה של טיסה שבוטלה אין –לא נקבע מועד כזה דרישה להגיע במועד .

הזכאות לקבל את ההטבות לא תחול בכל אחד מהמקרים הבאים:

א. אם הנוסע קיבל הודעה על העברה לטיסה אחרת והנוסע הגיע ליעדו הסופי במועד שהיה נקוב בכרטיס הטיסה המקורי.

ב. אם הנוסע קיבל את כרטיס הטיסה במתנה או בתעריף מיוחד שלא נמכר לציבור . במקרה שבו הנוסע קיבל את הכרטיס בגלל חברות בתכנית למתן הטבות של חברת התעופה או מארגן הטיסה "(תכנית נקודות)" ,הסייג לא יחול ,והנוסע יהיה זכאי לקבל את ההטבות בהתקיים התנאים האחרים.

הטבות ופיצויים

השבת תמורה

התמורה : כל תשלום ששולם עבור הטיסה (לרבות מיסים אגרות והיטלים)
ההשבה: בתוך 21 יום ממועד הפניה להשבה

טיסה שבוצעה בחלקה: קונקשן -כרטיס טיסה חזרה לנקודת המוצא בנוסף להשבת התמורה.

הלוך ושוב ,כשבוצעה כל טיסת ה"הלוך" - השבת מחצית התמורה.

טיסה בחבילת תיורעד 2000 ק"מ עד 4500 ק"מ מעל 4500 ק"מ 
צ'רטר/ מחלקת תיירים750 ₪ 1500 ₪ 2500 ₪ 
סדירה :מחלקת עסקים2000 ₪ 3500 ₪ 6250 ₪ 
סדירה :מחלקה ראשונה4000 ₪ 7000 ₪ 12500 ₪ 

 

פיצוי כספי

לפי מרחק הטיסה המיועדעד 2000 ק"מ 1250 ₪ 
 עד 4500 ק"מ 2000 ₪ 
 מעל 4500 ק"מ 3000 ₪ 


יום ממועד הטיסה במזומן ,העברה בנקאית או שיק ,או בכל דרך אחרת /6הפיצוי ישולם בתוך שהנוסע הסכים לה במפורש ובכתב.

שירותי סיוע

מזון ומשקאות - בהתאם לזמן ההמתנה

שירותי לינה - אירוח במלון אם נדרשת שהייה של לילה או יותר או שהייה ארוכה יותר מזו שתכנן הנוסע

שירותי הסעה - למלון הנ"ל או למלון אחר במרחק סביר שבו בחר הנוסע

שירותי תקשורת - שתי שיחות טלפון ומשלוח הודעת פקס או דואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע

רישום יתר "(אובר בוקינג)"

כולל כל סירוב להעלות לטיסה קיימת נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה ,למעט סירוב מטעמי בטחון ,בטיחות הטיסה ,בריאות הנוסע או העדר מסמכי נסיעה נאותים .

במקרה כזה ,הנוסע זכאי לשירותי סיוע ,השבת התמורה או כרטיס חלופי (לפי בחירת הנוסע) , ופיצוי כספי .סירוב מטעמי ביטחון לא יפטור מחובת פיצוי כספי במקרה של התייצבות של שלוש שעות לפחות לפני מועד הטיסה ,מסמכי נסיעה תקינים ואישור טיסה לאחר שיתוף פעולה בבדיקה בטחונית.

חריגים לפיצוי הכספי

הפחתת מחצית: במקרה שנוסע הסכים לכרטיס טיסה חלופי ,שמועד הנחיתה שלו ביחס ליעד הסופי של הנוסע לא יגרום איחור של מעל ארבע שעות (במקרה של טיסה עד 2000 ק"מ )חמש שעות (במקרה של טיסה עד 4500 ק"מ), או שש שעות (במקרה של טיסה מעל 4500 ק"מ) הכל ממועד הנחיתה המקורי ביעד הסופי של הנוסע.

טיסה שבוטלה

חברת התעופה או השכר חייבת להציע לנוסע חלופות להגעה ליעד הסופי . חובת ההוכחה על הודעה בדבר ביטול טיסה ,הינה על חברת התעופה או השכר.

במקרה של טיסה שבוטלה ,הנוסע זכאי לקבל מחברת התעופה או חברת השכר (צ'רטר )את ההטבות הבאות: שירותי סיוע ,השבת התמורה או כרטיס חלופי (לפי בחירת הנוסע) ופיצוי כספי בהתאם למרחק הטיסה המיועד.

חריגים לפיצוי הכספי

הפחתת מחצית: במקרה שנוסע הסכים לכרטיס טיסה חלופי ,שמועד הנחיתה שלו ביחס ליעד הסופי של הנוסע לא יגרום איחור של מעל ארבע שעות (במקרה של טיסה עד 2000 ק"מ )חמש שעות (במקרה של טיסה עד 4500 ק"מ), או שש שעות (במקרה של טיסה מעל 4500 ק"מ) הכל ממועד הנחיתה המקורי ביעד הסופי של הנוסע.

אי מתן פיצוי כספי:

א. במקרה שהטיסה בוטלה מאחת מהסיבות הבאות:

  • נסיבות מיוחדות שלא בשליטת חברת התעופה או השכר ואשר גם אילו היו עושים כל שביכולתם לא יכולים היו למנוע את ביטול הטיסה בשל נסיבות מיוחדות אלה.
  • שביתה או השבתה מוגנות
  • כדי למנוע חילול שבת או חג

ב. במקרה שהודעת ביטול הטיסה ניתנה לנוסע: 

  • לפחות 14 יום לפני מועד הטיסה המקורי
  • בין 7 ל-14 יום לפני מועד הטיסה המקורי ,ובתנאי שהוצעה לנוסע טיסה חלופית שמועד המראתה לא יקדם משעתיים לפני המועד המקורי ומועד נחיתתה ביעד הסופי של הנוסע לא יאוחר מארבע שעות לאחר המועד המקורי.
  • פחות משבעה ימים לפני מועד הטיסה המקורי ,ובתנאי שהוצעה לנוסע טיסה חלופית שמועד המראתה לא יקדם משעה לפני המועד המקורי ומועד נחיתתה ביעד הסופי של הנוסע לא יאוחר משעתיים לאחר המועד המקורי. על הטיסה החלופית המוצעת להיות מוצעת גם לכל מי שאמור היה לנסוע יחד עם הנוסע ,ובנוסף ,אסור שיהיו בטיסה המוצעת מגבלות של ביטחון דת או מגבלה רפואית שלא מאפשרות לנוסע להסכים לה.

איחור בטיסה

מעל שעתיים: מזון ,משקאות ,תקשורת

מעל חמש שעות ופחות משמונה שעות: השבת תמורה או כרטיס חילופי

במקרה של כרטיס חילופי למחרת היום : השבתה 8 לינה והסעה ,אלא אם בשל שביתה מוגנות.

הקדמת טיסה

במקרה שבו ההודעה ניתנה פחות מ - 14 יום לפני מועד הטיסה הנקוב בכרטיס
מעל חמש שעות ופחות משמונה שעות: השבת תמורה או כרטיס חילופי

מעל שמונה שעות: השבת תמורה או כרטיס חילופי ,פיצוי כספי

שינוי בתנאי הטיסה

בטיסה הכוללת חניית ביניים ,יחושב הפיצוי באופן יחסי לקטע הטיסה בו הורעו התנאים.
בטיסה שהיא חלק מחבילת תיור ,יחושב מחיר הכרטיס כאמור לגבי השבת התמורה בחבילת תיור.

פיצויים לדוגמה

בית המשפט רשאי לפסוק לנוסע פיצוי לדוגמא של עד 10,000 ₪  במקרה של אי מתן שירותי סיוע או השבת תמורה או פיצוי כספי במקרים המפורטים לעיל .

חובות יידוע וסיוע

נקבעו הוראות לעניין הצגת מודעות מתאימות על הזכויות אצל מפעיל הטיסה והמארגן (במקום קבלת קהל ובאתר האינטרנט) ואצל סוכנות הנסיעות (באתר האינטרנט).

נקבעה הוראה המזכה את הנוסע בקבלת מסמך המפרט את זכויותיו במקרה שקמה לו זכות לפי החוק ,ואת פרטי הממונה בשדה התעופה המסייע לנוסעים לממש את זכויותיהם לפי החוק.