סיכום פעילות בנושא התקינה ומכון התקנים - שנת 2016

דפנה הר אבן, אחראית על תחום התקינה ואיכות המוצר ברשות ההסתדרות לצרכנות, מספרת:
נציגי רשות ההסתדרות לצרכנות פעילים, בהתנדבות מלאה, ב-163 ועדות תקינה שונות במכון התקנים: ועדות מרכזיות, טכניות ומומחים.

הפעילות בשנת 2016 התמקדה בתחומים הבאים:

1. מזון

עיקר הפעילות של רשות ההסתדרות לצרכנות נעשתה בתחום התקינה במזון. לתקינה זו יש משמעות ישירה לחיי היום-יום של ציבור צרכנים גדול, ולכן נציגינו השתתפו בעשרות ועדות תקינה בתחום זה. התוצר הסופי של הפעילות הנ"ל הינם התקנים הבאים שרובם עברו עדכונים ושינויים משמעותיים:
קמח ומוצריו, דבש, שמן זית, חומץ, מלח, גלידה, משקאות קלים, משקאות אלכוהוליים, בירה, יין, קטשופ, מוצרי עגבניות, שימורי פירות וירקות, סלט חומוס, סלט טחינה, סלטים צמחיים, שוקולד, קקאו חלווה ודברי מתיקה.

2. ריהוט ומוצרי תינוקות

בתחום זה השתתפנו בהכנת עדכונים משמעותיים לתקנים הבאים: מיטות ומיטות מתקפלות לתינוקות לשימוש ביתי, עריסות לתינוקות, בטיחות צעצועים - תכונות מכאניות ופיזיקליות, אריזות קשות-פתיחה לילדים.

3. תקני בטיחות

בטיחות אש בבניינים, בטיחות מכשירי חשמל ביתיים, בטיחות מכלי גז מטלטלים, בטיחות מתקני שעשועים של ירידים וגני שעשועים, בטיחות מתקני משחקים מתנפחים.

4. איכות הסביבה

פעילות ענפה בעדכונים לתקן הבנייה הירוקה (ת"י 5282) ובמנהלת ה"תו-הירוק". ההתמקדות השנה הייתה בחסכון בצריכת אנרגיה לבנייני מגורים ולבנייני משרדים.

5. תחום הגז הטבעי

נציגינו השתתפו באופן מאוד פעיל בכתיבת תקנים בנושא השימוש בגז הטבעי והובלתו, תוך בטיחות מרבית לכל המעורבים בתחום.

לאור המעבר של התעשייה לשימוש בגז טבעי, הושם דגש מיוחד על צנרת פנים-מפעלית של גז טבעי וזאת בהקשר למצב המיוחד שבו נמצאת מדינת ישראל.

6. מים

השתתפנו בניסוח העדכונים לתקן מסנני מים: מסננים רגילים + אוסמוזה הפוכה (מערכות ביתיות לטיהור מים) וכן בכימיקלים לטיפול במים המיועדים לשתייה.

7. סייבר וטכנולוגיית המידע

נציגים שלנו היו מעורבים פעילים בתהליך הכנת תקנים רבים בתחום זה. כאן המקום לציין את שיתוף הפעולה שלנו עם מינהל מערכות מידע ומיחשוב בוועד הפועל של ההסתדרות החדשה אשר שולח את אנשיו המקצועיים כנציגינו לוועדות התקינה במכון התקנים.

8. פעילות משותפת של ארגוני הצרכנים

א. קיימנו מפגש שנתי של שני ארגוני הצרכנים היציגים בישראל: רשות ההסתדרות לצרכנות והמועצה הישראלית לצרכנות, יחד עם אגף התקינה במכון התקנים. זאת, במטרה להעלות סוגיות הקשורות לעבודה המשותפת בתהליך התקינה וכדי לקיים תהליך מקצועי ומאוזן שבו אנו לא בעמדת נחיתות מול המגזרים האחרים.

ב. פעלנו למיפוי כל ועדות התקינה ויצירת מסמך משותף לרשות ההסתדרות לצרכנות והמועצה הישראלית לצרכנות, לבדיקה באילו ועדות תקינה חסרים מקומות לנציגי הצרכנים.

ג. יצרנו בסיס לשיתוף פעולה פורה בין נציגי הרשות ההסתדרות לצרכנות והמועצה הישראלית לצרכנות בוועדות התקינה לטובת הצרכנים.

9. פעילות שוטפת

  • הדרכה ומתן מענה מקצועי לפעילי התקינה שלנו במכון התקנים.

  • מינוי נציגי צרכנים בוועדות התקינה השונות.

  • בדיקת תקנים חדשים ומתן התייחסות צרכנית לתקנים.

  • מענה אנושי לפניות הציבור בנושא תקינה ואיכות המוצר.