תאריך:
המידע בעמוד זה נכון למועד פרסומו

אמנם, הצרכנים ידעו שיש חובה לקבל חיסונים, אבל לא ידעו כי בקבוצת הגיל שלהם (מעל גיל 60) קיים סיכון בקבלת החיסון. לפי תקנות שירותי תיירות (חובת גילוי נאות) התשס"ג-2003, חובה על סוכנות נסיעות לתת למי שרוכש חבילת תיור שהיא מוכרת מידע בכתב בכל הנוגע לשירותים הניתנים במסגרת החבילה. בין אלה, על סוכנות הנסיעות לגלות כל מידע שבידי סוכנות הנסיעות שקרוב לוודאי להניח שלו ידע אותו הצרכן היה נמנע מרכישת חבילת התיור. על סוכנות הנסיעות לגלות גם מידע שנותנות הרשויות בישראל לסוכנויות נסיעות על מדינות יעד מסוכנות או על דרישות לחיסונים. בית המשפט קבע כי מסירת המידע בדבר הסיכון בקבלת החיסון לקבוצת הגיל הזו,  הוא מידע שחובה היה על הסוכנות למסור אותו. מכיוון שהסוכנות לא מסרה את המידע, ומכיון שהוכח כי הצרכנים לא יצאו לטיול בגלל המידע הזה, על הסוכנות להשיב להם את כספם. (ת"ק (ת"א) 48867-02-14 גוטליב נ' פגסוס תיירות ונסיעות).

בהתאם להוראות חוק הגנת הצרכן, ההוראות שבחוק יחולו למרות "ויתור או הסכם נוגד". פירושו של דבר שאם ההוראות של ההסכם מנוגדות להוראות החוק, למשל, כמו במקרה זה בו ההסכם אומר שבתנאים מסוימים לא ניתן לבטל את ההזמנה למרות שלפי התנאים בחוק ניתן לעשות כן, הרי שהוראות החוק יגברו.

החוק לא הגביל את זכות הביטול לבתי מלון בלבד, והוא תקף לכל הזמנה של שירותי הארחה נופש או בילוי מכל מי שנותן שירות "דרך עיסוק". מכיון שבעלים של צימרים מעניקים שירותי הארחה ונופש "דרך עיסוק", הרי שהוראות החוק חלות גם עליהם. בהקשר זה נדגיש: גם החובה למסור מסמך גילוי עם תנאי ההזמנה ותנאי הביטול חלה עליהם.  

רכשתי חבילת נופש לחו"ל באמצעות הטלפון או האינטרנט. עד מתי אני יכול לבטל את העיסקה?

בעסקאות כאלה, המכונות עסקאות "מכר מרחוק", אפשר לבטל את העסקה בתוך 14 יום. מכיוון שבעסקאות כאלה, חובה על בית העסק למסור לצרכן מסמך גילוי הכולל פרטים שונים כגון: התכונות העיקריות של השירות, מחיר ותנאי תשלום, מועד ואופן אספקת השירות, פרטים בדבר זכות הצרכן לבטל את העסקה, ועוד, חוק הגנת הצרכן קבע כי יש להתחיל לספור את 14 הימים מיום עשיית העיסקה, ואם במעמד עשיית העיסקה הצרכן לא קיבל את מסמך הגילוי – יש להתחיל לספור את 14 הימים רק מהיום שבו קיבל הצרכן את מסמך הגילוי. (ס' 14ג לחוק הגנת הצרכן)     

אבל, הזכות לבטל את העסקה בתוך 14 יום, מותנית בכך שהביטול נעשה לפחות שני ימים שאינם ימי מנוחה לפני המועד שבו אמור השירות להנתן. במקרה שבו מה שנרכש בעיסקה הוא שירותי הארחה, נסיעה חופש או בילוי (כמו במקרה שלנו), התנאי הוא שהביטול ייעשה לפחות שבעה ימים שאינם ימי מנוחה לפני המועד שבו אמור השירות להנתן. (ס' 14ג לחוק הגנת הצרכן)

יש לזכור שכאן מדובר בזכות לבטל את העיסקה ללא נימוק כלשהו. אם אתם מבקשים לבטל את העסקה בגלל עילות משפטיות כמו  אי גילוי פרטים שונים לגבי ההזמנה, הטעיה, וכיו"ב.

מה דמי הביטול במקרה של ביטול עסקה כזו?

אם השתמשתם בזכות לבטל את העסקה במועדים שנקבעו בחוק, עדיין קיימת חובה לתשלום דמי ביטול בגובה 100 ₪ או 5% משווי העיסקה, לפי הנמוך מבין השניים (ס' 14ה לחוק הגנת הצרכן).

אם הוזמנו כרטיסי טיסה לכמה אנשים בעסקה אחת, איך מחשבים את דמי הביטול?

בית המשפט העליון קבע כי לפעמים ניתן לראות כמה עסקאות מרוכזות בהזמנה אחת. במקרה כזה, יש לגבות דמי ביטול בגין כל עסקה ועסקה בנפרד, אפילו שהן נעשו בהזמנה אחת. במקרה של הזמנת טיסות לכמה נוסעים, שבה מוסרים פרטים של כמה אנשים יחד באותה הזמנה, ומקבלי השירות הם אנשים נפרדים, בדרך כלל יראו זאת ככמה עסקאות כמספר הנוסעים בהזמנה, ויש לחשב את דמי הביטול בגין כל נוסע בנפרד (ע"א 7187/12 ליאור צמח נ' אל על נתיבי אויר לישראל).