3 חודשים לחוק השקיות: 42% מהצרכנים הפסיקו לחלוטין את צריכת השקיות ברשתות השיווק 

5 באפריל 2017

ט' בניסן תשע"ז

סקר שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות לקראת פסח בדק כיצד השפיע "חוק השקיות" על הצרכנים *** מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון: "מאז כניסת החוק לתוקף צומצם השימוש בשקיות באופן משמעותי, אולם הרוב המוחלט של הצרכנים לא שינה את דפוסי המיחזור שלו, כך שישנה עוד עבודה רבה בהטמעת תרבות צרכנית לשמירה על איכות הסביבה" 

ערב חג הפסח המספק את אחד משיאי הקניות של השנה, ושלושה חודשים לאחר שנכנס לתוקפו החוק לצמצום השימוש בשקיות ניילון ברשתות השיווק הגדולות, סקר מיוחד שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות מגלה כיצד השפיע החוק על התנהגות הצרכנים.
לפי הסקר, 42% מהצרכנים כלל אינם רוכשים שקיות בקופות, וכ-20% קונים כעת שקיות רק לעתים רחוקות. במקביל, קרוב ל-90% מהצרכנים השיבו כי טרם החלת

החוק היו נוהגים לקחת שקיות מהקופות, בכמות זו או אחרת.

הצרכנים שהשתתפו בסקר והשיבו כי הפחיתו את צריכת שקיות הניילון, נשאלו אודות הסיבה העיקרית להפחתה.

לפי הממצאים, רק 22% מייחסים את הפחתת השימוש בשקיות לחובת התשלום החדשה עבור השקיות. 21% מהנשאלים השיבו כי הסיבה היא נוחות השימוש בסל הרב-פעמי ורוב הנשאלים (52%) מייחסים את הפחתת השימוש בשקיות לנושא איכות הסביבה.

למרות זאת, כאשר נשאלו הצרכנים האם בעקבות חוק השקיות השתנו גם הרגלי המיחזור שלהם (כגון: מיחזור בקבוקים, אריזות ונייר) – כ-86% השיבו שלא חל כל שינוי בהרגלי המיחזור שלהם, ואילו רק כ-12% מסרו כי החלו למחזר יותר מאשר בתקופה שלפני החוק.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, התייחס לתוצאות הסקר ואמר: "הממצאים מלמדים כי מאז כניסת החוק לתוקף צומצם השימוש בשקיות באופן משמעותי. 42% מהנשאלים אף ציינו כי אינם קונים כיום שקיות כלל, כמעט פי שלושה מהמצב לפני כניסת החוק לתוקף – בנקודה זו החוק בהחלט השיג את מטרתו, והשימוש בשקיות אכן הופחת משמעותית".

"יחד עם זאת", הוסיף לוינסון, "העובדה כי 86% מהנשאלים השיבו כי למרות החוק הם לא שינו את דפוסי המיחזור שלהם בנוגע למוצרים אחרים כגון בקבוקים, נייר ואריזות, מלמדת כי ישנה עוד עבודה רבה בהטמעת תרבות צרכנית לשמירה על איכות הסביבה".

הסקר נערך באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בקרב 500 נשים וגברים מהאוכלוסייה הבוגרת.