תיקון מס' 33 לחוק הגנת הצרכן – תווי קניה

בתחילת שנת 2014 נחקק תיקון מס' 33 לחוק הגנת הצרכן הקובע הוראות חדשות בנוגע לתווי קנייה אשר יופקו מיום 1.07.2014

להלן עיקרי ההוראות החדשות שנקבעו בתיקון לחוק:

1. תקופת תוקף תו הקנייה

א. כל תו קנייה יהיה בתוקף לחמש שנים לפחות.

ב. מנפיק שרוצה לקבוע מועד שבו התו יפקע יוכל לעשות זאת רק אם מועד הפקיעה הוא לאחר חמש שנים ממועד ההנפקה של תו הקניה, ובתנאי שעל תו הקנייה יודפסו באותיות ברורות ובולטות:

  1. שמו של המנפיק.
  2. מועד ההנפקה של תו הקנייה.
  3. מועד פקיעת התוקף של תו הקנייה (כאמור – לא מוקדם מחמש שנים מאז מועד הנפקת תו הקנייה).

2. אחידות שווי תו הקנייה

אי אפשר לקבוע שברשת מסוימת יכבדו רק95% או 90% משווי התו, אלא כל הרשתות יכבדו את תו הקנייה ב100% משוויו.

3. עודף משימוש בתו הקנייה

כאשר צרכן מקבל עודף כתוצאה מתשלום בתו קניה, העוסק רשאי לתת לו שובר זיכוי ולא מזומן, רק אם מדובר בשובר העומד בתנאי ששובר הזיכוי יכובד לפחות בכל סניפי הרשת שנותנת את הזיכוי, שהם בעלי אותו שם מסחרי.

4. החזרת מוצר שנקנה באמצעות תו קנייה

אם הוחזר מוצר שנקנה באמצעות תו קנייה, העוסק רשאי לתת שובר זיכוי במקום להחזיר כסף מזומן, בתנאי שעל שובר הזיכוי לא תהיה מגבלה כלשהי לשימוש בו (אלא אם כן מדובר במגבלה שהייתה כבר על השימוש בתו עצמו).

5. תחולת החוק

החוק החדש יחול רק על תווי קניה שהונפקו החל מ - 1.7.2014 התיקון לחוק לא חל על תווי קנייה שהונפקו לפני מועד זה.

נוסח תיקון מס' 33 לחוק הגנת הצרכן

14ח. 

(א)  בסעיף זה, "תו קנייה" – כרטיס או מסמך הנרכש בכסף או בשווה כסף, המאפשר לאוחז בו לרכוש טובין או שירותים אצל עוסק, בסכום הנקוב בו, למעט כרטיס או מסמך המיועד לשימוש בעבור סוג מסוים של מוצר או שירות בלבד.

(ב)  מנפיק תו קנייה המבקש להגביל את תוקף תו הקנייה שהוא מנפיק יציין על גבי תו הקנייה, באותיות ברורות ובאופן בולט, נוסף על שמו, גם את מועד ההנפקה ואת מועד פקיעת התוקף, ובלבד שתקופת תוקפו של התו לא תפחת מחמש שנים ממועד ההנפקה; ואולם ניתן נגד מנפיק תו קנייה צו פשיטת רגל או צו פירוק, לא יוכל האוחז בתו לרכוש באמצעותו טובין או שירותים ממועד מתן הצו.

(ג)  הסכום הנקוב בתו הקנייה יהיה אחיד לגבי כל העוסקים המנויים בו.

(ד)  עוסק שנתן לצרכן שובר זיכוי כעודף בשל מימוש תו קנייה יאפשר שימוש בשובר הזיכוי בכל אחד מסניפיו, ואולם הוא רשאי להגביל את השימוש בשובר הזיכוי בסניף הנושא שם מסחרי אחר

(ה)  על אף האמור בסעיף 12ז)א()9 ,)עוסק שנתן לצרכן שובר זיכוי כנגד החזרת מוצר שנרכש בתו קנייה, רשאי להגביל את האפשרות לממש את שובר הזיכוי באותם תנאים מגבילים המופיעים על גבי תו הקנייה, ובלבד שיופיעו על גבי השובר.

(ו)  השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לקבוע הוראות לעניין תווי קנייה, ובכלל זה לעניין תנאים המגבילים את אפשרות מימושם, בין השאר בסוגי מכירות או לגבי בעלי הנחות קבועות אצל עוסקים או בבתי עסק מסוימים.